Certyfikaty odzieżowe

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

W XXI wieku, czasie coraz bardziej świadomych ekologicznie i prawnie konsumentów, marki odzieżowe prześcigają się w zapewnieniach o swojej uczciwości i solidności. W związku z tym, coraz większą popularność zyskała certyfikacja produktów — czyli prawo do umieszczenia na swoim produkcie oznaczenia potwierdzającego spełnienie odpowiednich kryteriów.

Certyfikaty takie pełnią głównie funkcję informacyjną, uspokajając sumienie zaangażowanych społecznie i ekologicznie kupujących. W obliczu mnogości i różnorodności certyfikatów odzieżowych, warto przyjrzeć się najważniejszym z nich i zastanowić, czy ich ilość nie spowodowała spadku ich wiarygodności.

Woolmark Certification

Certyfikat Woolmark przyznaje Woolmark Brand, przedsiębiorstwo będące własnością Australian Wool Inovation. Jest to znana na całym świecie marka, zajmująca się przede wszystkim wytwarzaniem produktów wełnianych i „wool care products”. Jej certyfikat jest gwarancją jakości, a otrzymać go można po niezwykle skomplikowanej i rzetelnej weryfikacji.

Twórcy certyfikatu zapewniają także wsparcie marketingowe i wskazówki, jak najlepiej poinformować klientów o procesie produkcji i uzyskanej jakości.

Fairtrade

Fairtrade to natomiast certyfikat odnoszący się do produkcji surowej bawełny — jego cel to gwarancja zachowania społecznych i ekologicznych standardów przy samej produkcji, nie certyfikuje więc finalnego efektu, jakim jest sam produkt. 

Rolnicy, którzy otrzymali ten certyfikat, są zobligowani do wprowadzania bardziej zrównoważonej gospodarki rolnej czy ograniczenia pestycydów, a pośrednicy i pracodawcy powinni zapewniać godziwe pensje i kredyty. Dodatkowo spółdzielnie pracownicze otrzymują corocznie specjalną premię, wypłacaną w zależności od ilości sprzedanych produktów (tzw. Premia Fairtrade). Premia ta przeznaczana jest na rozwój całej społeczeności lokalnej.

Fairwear Foundation

Powyższa inicjatywa nie jest stricte certyfikatem odzieżowym, ale oznacza przynależność do grupy firm, której głównym celem jest poprawianie warunków pracy w fabrykach i bieżące kontrolowanie naruszeń określonych standardów. Kontrolą objęte są przede wszystkim fabryki znajdujące się w takich krajach jak Chiny, Bangladesz, Indie czy Turcja.

GOTS

GOTS, czyli Global Organic Textile Standard jest najbardziej znanym w Europie certyfikatem poświadczającym, iż produkcja danego produktu przebiegała z poszanowaniem ochrony środowiska. Obejmuje on cały szereg produktów — surowce, tekstylia naturalne oraz odzież.

GOTS dzieli się na dwa rodzaje — „organic” (produkty składające się w min. 95 % z certyfikowanych włókien ekologicznych) i “made with (x%) organic” (min. 75 % certyfikowanych włókien). Kryteria ekologiczne są więc zdecydowanie surowe, natomiast pewną słabością jest niewystarczające określenie standardów społecznych (np. płacy wystarczającej na życie).

Eco label

Kolejnym certyfikatem skupiającym się na środowisku jest Eco label. Może on zostać przyznany sprzętom RTV i AGD, kosmetykom, tekstyliom, odzieży, czy środkom czystości. Eco label zapewnia, że ilość niebezpiecznych i szkodliwych substancji została w produkcie i całym procesie jego wytwarzania ograniczona do minimum.

Better Cotton Initiative

Ostatnią inicjatywą warto wspomnienia jest Better Cotton Iinitiative, powstała w 2009 roku z inicjatywy takich marek jak adidas, Gap, IKEA, czy H&M. Certyfikat ten obejmuje jedynie etap produkcji surowej bawełny, podobnie jak Fairtrade.

Jego mocną stroną jest zdecydowanie globalny zasięg i popularność wśród największym brandów odzieżowych, a także wspieranie rolników i ich współpracy.

Mniej znaczy lepiej?

W obliczu stale rosnącej ilości certyfikatów, a także innych oznaczeń poświadczających spełnianie społecznych, ekologicznych i jakościowych standardów, często trudno rozpoznać, których z nich jest naprawdę wartościowy. Podobnie sprawa ma się z decyzją producenta czy sprzedawcy, którzy stoją przed wyborem, o który certyfikat się ubiegać. Nie ulega jednak wątpliwości, że certyfikowanie jest ważnym bodźcem dla świata mody, by w globalnej machinie produkcji nie zapominać o uczciwym i odpowiedzialnym działaniu.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *