Artykuł zainspirowany został przez konkretne pytanie zadane mi ostatnio przez Klienta – osobę noszącą się z zamiarem rozpoczęcia działalności gospodarczej w branży mody.

A brzmiało ono: „Chciałbym w nazwie swojej działalności wykorzystać nazwę dla przykładu powiedzmy „Chanel”, połączyć ją z rodzajem działalności, którą chcę prowadzić, czyli np. handel antykami „Antyki Chanel”. Czy jeżeli czcionkę, kolor, w ogóle wygląd zewnętrzny zaprojektuję inaczej, niż zrobiła to kiedyś Coco, to czy będzie OK”?

Odpowiedź jest jedna. O ile nie mamy na nazwisko jak Gabrielle Bonheur „Coco” Chanel, o co raczej trudno w naszym kraju , to nie będzie OK.

W sytuacji, gdy myślimy o swoim własnym biznesie, czyli – co będziemy robić i z kim, warto też pomyśleć o tym, jak. Na pewno warto zaczynać oryginalnie. Z oryginalnym pomysłem, produktem/usługą, nazwą, oryginalnym logo i in., które zdefiniują naszą działalność i będą budować naszą tzw. renomę.

Czym jest renoma?

Zgodnie ze słownikiem wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych Władysława Kopalińskiego, Wydanie IV z 1968 roku , to: sława; rozgłos; fama; opinia; wziętość.

Jak to się przekłada na działalność biznesową?

Otóż tak, że prowadząc daną działalność stopniowo budujemy swoją pozycję na rynku i kreujemy nasz „biznes” tak, aby odpowiednio kojarzył się odbiorcy. Czyli, że jako przedsiębiorca jesteśmy: solidni, rzetelni, innowacyjni, pomysłowi, ekskluzywni, nietuzinkowi, ciekawi, trendy.

Ww. renomę, czyli ogół/zespół cech, który będzie nam przypisywany przez odbiorców, musimy budować samodzielnie, nie „podpierając się” sukcesami (a więc renomą) innych w tym zakresie (a czymś takim bez wątpienia byłoby skorzystanie z dorobku Chanel w tym zakresie).

Takie działania „podpierające” są niczym innym, jak wprowadzeniem odbiorcy w błąd i mogą narażać nas na określone sankcje prawne. Nazwa (firma), marka, logo etc. przedsiębiorcy podlegają bowiem ochronie prawnej na podstawie przepisów, m. in. kodeksu cywilnego, prawa autorskiego, prawa własności przemysłowej, czy też ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Co warto zrobić?

Na pewno warto zarejestrować domenę internetową kojarzącą się z naszym produktem/usługą. Warto też pamiętać o zarejestrowaniu znaku towarowego, gwarantuje to bowiem ochronę w zakresie nazwy i symbolu/logo. Można zadbać również o promocję naszego produktu/usługi, np. zasygnalizować odbiorcy, że jako pierwsi wprowadziliśmy oryginalny produkt na rynek, etc.

Magdalena Korol

Magdalena Korol

Prezes Instytutu Prawa Mody. Adwokat i Partner w Kancelarii Snażyk Korol Mordaka sp.k. Jestem współautorką bloga Prawo w modzie. Specjalizuję się w obsłudze branży kreatywnej i Fashion Law. Jestem zapaloną podróżniczką łączącą podróże ze swoją sportową pasją – kitesurfingiem.

More Posts

Skip to content