fbpx

Szybki postęp techniczny i globalizacja stawiają przed przedsiębiorcami działającymi na rynku UE coraz to nowe wyzwania w dziedzinie ochrony danych osobowych oraz w kwestii zabezpieczenia tych danych. Ze względu na niezaprzeczalnie dużą skalę przetwarzania danych osobowych, niezbędne stało się stworzenie stabilnych i spójnych ram ochrony danych osobowych.

Zadanie to ma spełnić uchwalone 27 kwietnia 2016 roku Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (w skrócie: RODO lub po angielsku GDPR), które nie tylko ma na celu zabezpieczenie prywatności osób, których dane dotyczą, ale także zapewnienie swobodnego rozwoju przedsiębiorców, m.in. na polu gospodarki cyfrowej.

RODO ujednolica zasady przetwarzania danych w całej Unii Europejskiej – jednocześnie nakłada na przewarzających dane osobowe nowe obowiązki, zaś użytkownikom przyznaje szereg uprawnień.

Z uwagi na fakt, że kwestia ta dotyczy bez wątpienia również branży kreatywnej, przygotowaliśmy dla Ciebie kompilację najistotniejszych w naszej ocenie zagadnień, o których powinieneś pamiętać w związku z wdrażaniem w swojej działalności kreatywnej zasad ochrony danych osobowych zgodnie z RODO.

Spis treści

  1. Definicje
  2. Czym są dane osobowe pod RODO
  3. Zasady i podstawy przetwarzania  danych
  4. Prawa i obowiązki administratorów  oraz użytkowników
  5. Obowiązek informacyjny
  6. Forma i treść zgód na przetwarzanie danych osobowych pod RODO (checkbox)
  7. Ochrona danych wrażliwych
  8. Profilowanie
  9. RODO a przetwarzanie danych  osobowych dzieci
  10. Dokonywanie oceny skutków dla ochrony danych (Data Protection Impact Assessment, DPIA)
  11. Inspektor ochrony danych  (IOD lub DPO)
  12. Przepisy RODO mniej restrykcyjne  dla MŚP
  13. Podsumowanie
  14. O autorze

Dlaczego RODO, dlaczego dane osobowe?

Dane osobowe to wszelkie informacje dotyczące osób fizycznych pozwalające na jej zidentyfikowanie (pośrednio lub bezpośrednio), takie jak imię i nazwisko, adres zamieszkania, PESEL czy NIP.

Niemniej jednak, przykładowo, podane imię i nazwisko czy miejsce pracy nie od razu będą stanowić dane osobowe – stanie się tak dopiero wówczas, gdy będzie możliwe ich dopasowanie do konkretnej osoby. W końcu na pierwszy rzut oka, Jan Kowalski to nie jest dana osobowa, tak samo jak numer telefonu. W końcu Janów Kowalskich jest wielu, tak samo jak osób mieszkających na np. ul. Miodowej – jednak Jan Kowalski z ul. Miodowej to już inna historia. W takich okolicznościach można by mówić danych osobowych.

Innymi przykładami danych osobowych pozwalającymi na pośrednie lub bezpośrednie zidentyfikowanie osoby fizycznej są dane o lokalizacji, identyfikator internetowy albo jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

Daną osobową będzie oczywiście również adres e-mail, jeżeli spełni on pewne warunki o których napisałem powyżej. Jeżeli będziecie zbierać wyłącznie dane osobowe w postaci adresu e-mail (np. newsletter), prawdopodobnie również będziecie musieli wdrożyć odpowiednie zasady wynikające z RODO.

Preambuła RODO wyraźnie podkreśla, że rozporządzenie nie reguluje kwestii związanych z przetwarzaniem danych osobowych dotyczących osób prawnych, jednak istnieją kategorie danych o charakterze osobowym związane z danymi osób prawnych. Taka sytuacja ma miejsce np. gdy w skład firmy przedsiębiorcy będącego osobą prawną wchodzi nazwisko udziałowca lub wspólnika. Wydaje się, że w tym przypadku rozporządzenie obejmuje osobę prawną zakresem ochrony, czego próbują dowodzić także niektórzy przedstawiciele doktryny.

Pobierz bezpłatnego e-Booka

Przygotowałem dla Ciebie gotowy plik PDF, o którym dzisiaj mówiłem. Wystarczy, że zapiszesz się do naszego newslettera.



RODO i ochrona Twoich danych

Instytut Prawa Mody będzie wykorzystywał Twoje powyższe dane wyłącznie w celu przesyłania Ci drogą mailową informacji o nowych produktach i usługach, a także o nowych eventach. Jeżeli nie chcesz zapisać się do newslettera, możesz kupić ten e-book za 1 zł netto. Zapraszamy wtedy do kontaktu z nami.

Po zapisaniu się na listę dostaniesz maila z linkiem potwierdzającym, który musisz potwierdzić – na stronie z podziękowaniem będziesz miał możliwość wyboru i pobrania interesujących Cię plików – w tym tego eBooka.

W przypadku gdybyś miał dodatkowe sugestie, możesz wysłać je bezpośrednio na mój e-mail. Będę czekał na Twój kontakt. E-book zbudowany jest także w oparciu o historie czytelników.

Jeżeli e-book przydał Ci się i poszerzył Twoją wiedzę w temacie RODO, udostępnij proszę go dalej. Będzie mi niezmiernie miło, gdy więcej osób się o nim dowie.

Arkadiusz Szczudło

Arkadiusz Szczudło

Wiceprezes Instytutu Prawa Mody. Prawnik w kancelarii Snażyk Korol Mordaka sp.k. Pomagam przedsiębiorcom i freelancerom z branży kreatywnej, a w szczególności mody. Z powodzeniem prowadzę dla nich blogi oraz liczne poboczne projekty - setki osób, którym pomogłem nie może się mylić, prawda? Kiedy nie jestem przy komputerze, uczę się francuskiego, dbam o swoją kondycję i rozwój osobisty. Jestem miłośnikiem minimalizmu, męskiej mody i dobrej kawy - chociaż nie piję jej gorącej.

More Posts - Website