Jet Set Travel bag case — czyli jak mylimy podróbkę z naśladownictwem

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Słynne torby Michaela Korsa znają wszyscy. Przez ostatnie kilka lat modele te zalały ulice większych miast na całym świecie. Pojemne, poręczne, dostępne w przeróżnych kolorach. Pasują do wszystkiego i nadają się praktycznie na każdą okazję. Dzięki temu są tak chętnie kupowane, jak i podrabiane.

Często jednak widuję torby, które przypominają klasyczny Jet Set Travel bag. Wtedy słyszę od znajomych — Zobacz, ale podróba! Ok, jest prawie identyczna, z tym, że podróbką nie jest. Ważny jest najczęściej jeden szczegół, który zmienia wszystko — logo. I nie chodzi tutaj o przestawione literki w nazwie. Chodzi o oznaczenie, które znajduje się na torbie.

Czym dokładnie jest “podróbka”?

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 608/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej przez organy celne towarem podrobionym jest towar będący przedmiotem działania naruszającego znak towarowy w państwie członkowskim, w którym zostały ujawnione i opatrzone bez zezwolenia znakiem, który jest identyczny ze znakiem towarowym ważnie zarejestrowanym w odniesieniu do towarów tego samego rodzaju lub którego istotnych cech nie można odróżnić od cech takiego znaku towarowego.

Towar taki ma sprawiać wrażenie, że jest oryginalny. Musi mieć na celu wprowadzenie klienta w błąd co do tożsamości producenta lub produktu.

Jak można zdobyć ochronę na swoje logo?

Logo podlega rejestracji jako znak towarowy i dzięki temu jest prawnie chronione.

Zgodnie z ustawą Prawo własności przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Takim znakiem może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament itp.

Zgodnie z art. 305 ustawy, kto w celu wprowadzenia do obrotu, oznacza towary podrobionym znakiem towarowym, zarejestrowanym znakiem towarowym, którego nie ma prawa używać lub dokonuje obrotu towarami oznaczonymi takimi znakami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Co więcej, jeżeli sprawca uczynił sobie z popełnienia przestępstwa stałe źródło dochodu albo dopuszcza się tego przestępstwa w stosunku do towaru o znacznej wartości, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.

Skoro nie podróbka, to …?

Naśladownictwo związane jest z pojęciem produktu podobnego. Produkt taki przypomina swoim wyglądem produkt oryginalny. Łączy on w sobie cechy wizualne nieodłącznie związane z renomowaną marką z pewnymi cechami odrębnymi. Efektem końcowym jest podobny ogólny wygląd obu produktów.

Produktem podobnym będzie więc torba która będzie przypominać torby oryginalne, ale znajdzie się na niej np. logo innej marki.

Uwaga na słowa

Ludzie używają słowa “podróbka” zarówno gdy widzą produkt, który ewidentnie ma na celu wprowadzenie w błąd co do pochodzenia, jak i gdy spotkają się towarem, który jest łudząco podobny do oryginału, ale podróbką nie jest. W ten sposób mylnie oceniają zarówno taką torebkę, jak i osobę, która wyprodukowała lub używa daną rzecz.

Powinniśmy pamiętać, że jeśli produkt jest podobny do najmodniejszej torby w sezonie, niekoniecznie jest jej podróbką.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *