Nowe technologie na rynku odzieżowo-tekstylnym

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Nowe technologie wkradają się do coraz szerszej gamy sfer naszego życia. Pomimo, że typowe wynalazki nie kojarzą się nam bezpośrednio z branżą modową to stają się one również jej udziałem. W celu przyciągnięcia uwagi coraz bardziej wymagających konsumentów oraz po to by wyjść naprzeciw rozwojowi innowacyjności, kreatorzy modowi coraz częściej sięgają po nowe technologie w swoich projektach.

Ekstrawagancja czy naturalna kolej rzeczy?

Choć dla wielu odbiorców taki sposób wyrażania modnego ubioru może wydawać się stanowczo zbyt ekstrawagancki czy wręcz mieszczący się w zupełnie innej sferze przemysłu, projektanci pokazują, że granicą kreacji strojów jest tylko wyobraźnia oraz ciągle rosnące możliwości technologiczne.

Nowe technologie sposobem na wywołanie wrażenia

Wydaje się, że kreatorom znudził się dotychczasowy sposób wyrażania mody lub po prostu uznali, że rynek ten jest już tak nasycony, że aby stworzyć coś nowego, oryginalnego, odróżniającego się od innych wytworów tej branży, a przede wszystkim wywołującego wrażenie na odbiorcy, należy przekroczyć granicę tego, co konsumenci dotychczas uznawali za oczywisty synonim ubioru.

Nowe technologie w modzie a tradycyjne pojęcie wzoru przemysłowego

Z drugiej jednak strony, nowe technologie stosowane w odzieży w bardzo wysokim stopniu odpowiadają tradycyjnemu opisowi wzoru przemysłowego. Poza wyglądem powinien on bowiem charakteryzować się również funkcjonalnością, której nie można odmówić „inteligentnej odzieży”. Wydaje się, że proces przechodzenia od tradycyjnego krawiectwa do wykorzystania, również i w tej dziedzinie, nowych technologii jest procesem naturalnym i konsekwencją próby dostosowania się i odpowiedzi na rozwój technologiczny.

Rok 2016 rokiem nowych technologii

Powyższe podkreśla również fakt, iż Anna Wintour – redaktor naczelna amerykańskiego Vogue’a ogłosiła rok 2016 rokiem nowych technologii czego wyrazem była tegoroczna MET Gala Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute w Nowym Jorku pt.: „Manus ex Machina. Fashion in the age of technology”. Temat przewodni miał ukazać drogę transformacji sektora odzieżowego od ręcznego krawiectwa, poprzez użycie maszyn, po wykorzystanie nowych technologii w produkcji odzieży[1].

Odzież sportowa – prekursor nowych technologii w modzie

Jedną z pierwszych gałęzi odzieżowych, w której zostały zastosowane nowe technologie jest odzież sportowa. Wydaje się to bardzo naturalne ponieważ to właśnie stroje sportowe mają być przede wszystkim wygodne i funkcjonalne.

Sposób na uczynienie treningu bardziej efektywnym

Taki projekt opracowała firma Sensoria. Linia odzieżowa o nazwie „Sensoria Smart Running System” składa się ze skarpetek, obręczy na kostki i koszulki lub topu. Każda z części wyposażona jest w czujniki sensoryczne, które połączone są z mobilną aplikacją na smartphone’a. Czujniki umieszone w skarpetkach mają za zadanie wykrywać nacisk stóp i poprzez włókna przewodzące przekazywać informacje do obręczy wokół kostki. Natomiast czujniki umieszczone w koszulce monitorują pracę serca.

Cały zestaw stworzony został po to aby umożliwić monitoring poprawności i wydajności wykonywanego treningu oraz uniknąć kontuzji. Ponadto, przekazuje informacje o tempie i czasie wykonywanego treningu oraz o liczbie spalonych kalorii[2].

Amy Winters – prekursorka nowych technologii w modzie

Jedną z prekursorek użycia nowych technologii w linii odzieżowej jest brytyjska projektantka — Amy Winters. Jej kreacje z kolekcji „Rainbow Winters” stworzone są 
z inteligentnych i interaktywnych materiałów włókienniczych, które potrafią zmieniać kolor i wzór w odpowiedzi na dźwięk, światło słoneczne, wodę i rozciągnięcia.

Sukienki „Wykonane w Przyszłości”

Jedna z sukienek o nazwie „Thunderstorm”, zaprezentowana na wystawie „Made in Future” w Mediolanie, została wykonana z dopasowanej holograficznej skóry i dźwiękoreaktywnych animowanych paneli elektroluminescencyjnych. Podczas zmiany dźwięku lub jego głośności, sukienka reaguje zmianą iluminacji. Z kolei sukienka „Rainforest” reaguje zmianą koloru na światło słoneczne i wodę przechodząc od biało-czarnego do żywych kolorów.

Inną koncepcję prezentuje sukienka „Liquid Bodysuit”, która zmienia kolor pod wpływem rozciągnięcia. Zginanie, rozciąganie lub skręcanie tkaniny skutkuje uderzającą zmianą koloru. Taki efekt ma imitować dynamikę poruszania się ciała. Ten typ koloru jest generowany za pomocą dyfrakcji zamiast absorpcji światła[3].

Reakcja na odruchy bezwarunkowe

Jeszcze dalej ze zmianą wyglądu stroju w reakcji na otoczenie poszło holenderskie Studio Roosegaarde. Stworzona przez projektantów sukienka potrafi stawać się przezroczysta 
w wybranych punktach, co stanowi reakcję na emocje użytkownika. Kreacja wyposażona jest w czujniki, które monitorują odruchy bezwarunkowe takie jak akcja serca, pocenie się czy zmiana temperatury ciała[4].

Wystawa  „Technosensual: where fashion meets technology”

Prawdziwym centrum, gdzie moda spotkała się z technologią była wystawa „Technosensual: where fashion meets technology”, która odbyła się w Wiedniu w 2012 roku.

Podczas wystawy zaprezentowano ubrania, które łączą w sobie modę i technologię rozszerzając jednocześnie możliwości współczesnego projektowania mody. Eleganckie tkaniny zostały wyposażone w komponenty elektroniczne, takie jak czujniki i diody LED lub zostały wykonane z innowacyjnych i przyszłościowych materiałów[5].

Ying Gao i jej sposób na paparazzi

Szereg twórców, w tym Studio Roosegarde, zaprezentowało swoje propozycje zastosowania nowych technologii w branży odzieżowej. Dla przykładu, projektantka Ying Gao zaprezentowała sukienkę, która pod wpływem fleszy aparatów także reaguje błyskiem odbijając światło i tym samym nie daje się sfotografować. Inna, podczas zapisu na kamerze staje się zamazana. Choć kreatorka podkreśla, że nie jest to zabieg wymierzony w paparazzi, którzy nie odstępują celebrytów na krok, nie da się ukryć, że taki ubiór skutecznie może utrudnić im pracę i tym samym stać się niezwykle atrakcyjnym dla dużej grupy klientów[6].

Polski udział w świecie e‑tekstyliów

Na rynku e‑tekstyliów nie zabrakło również polskich rozwiązań. Zespół Instytutu Włókiennictwa z Łodzi zaprojektował bowiem modułowy tekstroniczny kostium pomiarowy, który potrafi bezpośrednio przekazywać dane pomiarowe do i z użytkownika. Produkt ten, umożliwia obserwację i analizę ruchu, w oparciu o charakterystyczne punkty pomiarowe. Kostium został zaprojektowany przede wszystkim do użytku rekreacyjnego, rehabilitacyjnego i treningowego[7].

Ubrania z drukarki 3D

Innym sposobem wykorzystania najnowszych osiągnięć technologicznych w modzie jest druk 3D. Na podstawie projektu wykonanego w programie komputerowym można wydrukować praktycznie wszystko. Rozszerza się również zakres materiałów możliwych do użycia w wydruku. Drukarki przemysłowe drukują z żywic, gumy czy też czekolady lub metalu a nawet betonu albo papieru[8].

Kreacje inspirowane naturą

Jedną z prekursorek użycia druku 3D w powstawaniu kreacji jest holenderska projektantka, uczennica Alexandra McQueena — Iris van Herpen. W jej kolekcji „Magnetic Motion” znalazły się m.in. sukienki imitujące kryształ, wodę czy pianę. Koncepcją sukienki „Crystallization” jest efekt rozprysku wokół noszącego niczym plusk wody.

Sukienka „Crystallization” projektu Iris van Herpen z kolekcji „Magnetic Motion” — Źródło: < http://www.irisvanherpen.com/haute-couture#crystallization> [23.03.2016].

 

Drukowane akcesoria

W kreacjach tworzonych z użyciem druku 3D używane są też wygodne materiały do kontaktu ze skórą, na wierzchu pokryte formami drukowanymi. Często też wykorzystywane są wydrukowane poszczególne części kreacji lub jej zdobienia. Coraz bardziej popularne staje się drukowanie akcesoriów i biżuterii – bransoletek, kolczyków czy pasków, a także torebek. Spotkać też można wydrukowane buty.

Spersonalizowana podeszwa

W 2016 roku firma New Balance wypuszcza na rynek linię obuwia do biegania, w której wykorzystana została wydrukowana podeszwa. Dzięki zastosowanej technologii podeszwa ma być indywidualnie dopasowana do każdej stopy i tym samym ma zapewnić komfort treningu oraz pozwolić uniknąć kontuzji[9].

„Niewidzialne buty” Andrei Chaves

Z kolei projektantka Adreia Chaves zaprojektowała buty „Invisible Shoe”, których zewnętrzna część wykonana jest metodą druku 3D tworząc optyczne wrażenie ażurowego zasłonięcia podczas gdy ich wewnętrzna część wykonana jest ze skóry[10].

Czwarty wymiar mody

Naukowcy i projektanci podejmują już próby wejścia na kolejny poziom tworzenia wzornictwa. Połączeniem właściwości materiałów inteligentnych oraz druku 3D ma się stać druk 4D, którego czwartym wymiarem jest czas. Kreacja wydrukowana w technologii 4D zmienia kształt i właściwości pod wpływem warunków zewnętrznych — takich jak jej kontakt z wodą, powietrzem, w reakcji na zmianę temperatury, pola magnetycznego, ciśnienia lub potrząsanie.

Ubrania reagujące na bodźce z otoczenia

Kreatorzy czterowymiarowej mody pracują nad materiałami, z których tworzone będą ubrania potrafiące m.in. dostosować swoją długość i kolor do miejsca i pory dnia, a kwiaty będące częścią ornamentacji będą potrafiły otwierać się i zamykać w zależności od pory dnia, temperatury czy wilgotności[11].

Nowe regulacje prawne odpowiedzią na innowacyjność w modzie

Nie da się ukryć, że moda wkracza na kolejny poziom rozwoju. To co dotychczas wydawało się niemożliwe zaczyna wchodzić do użytku oferując nowe propozycje wizualne i funkcjonalne. Biorąc pod uwagę tempo rozwoju technologicznego nie wykluczone jest, że zaistnieje konieczność tworzenia zupełnie nowych aktów prawnych dotykających i regulujących wąskie gałęzie przemysłu, również przemysłu odzieżowego. Takim projektom jak powyższe, nie można bowiem odmówić miana prawdziwie wysokiego modowego wzornictwa przemysłowego. 

[1] < http://www.magazyn-hamag.pl/artykul/technologia-jest-w-modzie-1339.html> [23.03.2016].
[2] < http://www.sensoriafitness.com/technology> [22.03.2016].
[3] < http://www.rainbowwinters.com/project6.html> [22.03.2016].
[4] < https://www.studioroosegaarde.net/project/intimacy/> [22.03.2016].
[5] < http://v2.nl/events/technosensual> [23.03.2016].
[6] < http://yinggao.ca/eng/interactifs/playtime/> [23.03.2016].
[7] Materiały informacyjne z IX Międzynarodowej Konferencji Innowacje społeczne we wzornictwie przemysłowym, Warszawa 2016.
[8] < http://pclab.pl/art57509‑2.html> [23.03.2016].
[9] < http://treningbiegacza.pl/new-balance-wypuszcza-pierwsze-buty-biegowe-wyprodukowane-w-technologii-druku-3d> [23.03.2016].
[10] < http://www.andreiachaves.com/AndreiaChaves/index.php/invisible2 > [16.04.2016].
[11] T. Augustyniak, Druk 4D: nowy wymiar tworzenia, „Focus” 2016, nr 247, s. 82–83.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *