fbpx

Nowy Jork za sprawą Carrie Bradshaw i jej trójki przyjaciółek z Seksu w Wielkim Mieście stał się międzynarodową stolicą mody. To miasto niezliczonej liczby sklepów, butików, różnorodnego stylu, mieszanki kultur i inspiracji. Niewielu jednak wie, że Wielkie Jabłko to także centrum rozwoju prawa mody, a powstały tam Fashion Law Institute (FLI), to pierwsza na świecie organizacja non-profit założona, by wspierać świat mody od strony prawnej i biznesowej. Centrum akademickie FLI oferuje szereg programów i wydarzeń mających na celu pomoc prawnikom mody, studentom prawa, projektowania i członkom społeczności modowej. Raz w roku, wraz z nadejściem lata, każdy kto jest z nim związany, łączy siły by dzielić się wiedzą i spostrzeżeniami podczas Fashion Law Bootcamp.

 

Idea Fashion Law Bootcamp

Fashion Law Bootcamp to intensywny program letni organizowany przez Instytut Prawa Mody w Nowym Jorku, poświęcony zagadnieniom dotyczącym prawa mody. Idea kursu polega na skompresowaniu 28 godzin zajęć wykładowych w 5 dni.

Nauka odbywa się analogicznie, jak w akademickim trybie podczas jednego semestru na wydziale prawa Uniwersytetu Fordham w Nowym Jorku. Oprócz klasycznych zajęć, organizatorzy, co roku dodają szczyptę atrakcji w formie zajęć dodatkowych. Dzięki nim, uczestnicy mogą poznać osobiście projektantów i uczestniczyć w niecodziennych wydarzeniach, takich jak obejrzenie musicalu Broadwayu.

Fashion Law Bootcamp to podróż poprzez prawo, modę, biznes, nowe technologie, aspekty ekonomiczne i ekologiczne, a przewodnikiem tej niesamowitej wyprawy jest sława amerykańskiego prawa mody – profesor Susan Scafidi.

Program zajęć

Przed rozpoczęciem zajęć, każdy z uczestników otrzymuje wiadomość powitalną od samej profesor, która jest niczym wyczekiwany w dzieciństwie list ze Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Znajdują się w niej najważniejsze wskazówki i informacje, co czeka na adeptów sztuki prawa mody. Edycja 2019 rozpoczęła się 28 maja 2019 punktualnie o 4 po południu. 

– Dzień 1: W ramach integracji, kurs rozpoczyna powitalna herbatka z uczestnikami i przemowa profesor Scafidi. Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, że mamy do czynienia z mieszanką wielu profesji z każdego zakątka świata.

Edycja 2019 zgromadziła prawników, projektantów, doradców, finansistów i pasjonatów świata mody nie tylko z Ameryki czy Europy, ale także z takich krajów jak Japonia czy Australia.

Po krótkiej inauguracji i wymianie zdań w międzynarodowym gronie, nastąpiła seria wykładów. W pierwszej kolejności na katedrę weszła sama prof. Scafidi wprowadzając wszystkich w meandry prawa mody i zwracając uwagę na wyzwania stawiane prawnikom związanym z tą branżą.

Kolejno pojawiła się Sara Yood – kierownik działu prawnego Jewelers Vigilance Committee (JVC). Sara przekazała uczestnikom wiedzę o regulacjach dotyczących biżuterii i działalności JVC ukierunkowanej na monitorowanie naruszeń i wzywanie firm z branży jubilerskiej do przestrzegania wszystkich odpowiednich przepisów lokalnych, stanowych, federalnych i międzynarodowych.

– Dzień 2: Rozpoczyna się od zajęć nieobowiązkowych – wizyty w teatrze Marquis na Broadwayu i musicalu Tootsie.

Podczas wykładów, prof. Scafidi przekazała uczestnikom swoją rozległą wiedzę na temat prawa własności przemysłowej w modzie. Przybliżyła możliwości ochrony projektów i marki modowej na gruncie prawa amerykańskiego i międzynarodowego, a także wskazała na potrzebę stworzenia regulacji poświęconych prawu mody (pierwszy taki akt – Fashion Copyright Bill powstał w 2012 roku i nigdy nie został uchwalony).

Drugim mówcą tego dnia była Angela Byun, która od 13 lat zajmuje stanowisko Executive Director w Condé Nast. Dzięki niej, nieświadomi słuchacze mogli dowiedzieć się, że gdyby nie proces licencyjny, to kawałek zwykłego plastiku, z którego wykonane są okulary, bez znaku towarowego znanego domu mody nie kosztowałby setek dolarów. Angela opowiedziała w detalach o licencjach w modzie, wskazując dobrodziejstwa i ryzyka zarówno dla licencjodawcy, jak i licencjobiorcy, a także poddała gruntownej analizie elementy umowy licencyjnej.

– Dzień 3: Napięty harmonogram studentów rozpoczynają zajęcia nieobowiązkowe – dyskusja z szefowymi działu prawnego słynnego Museum of Modern Art i omówienie aspektów prawnych kręcenia filmu Ocean’s 8 (dla niewtajemniczonych, film opowiada o zuchwałej kradzieży biżuterii podczas Met Gali dokonanej przez ósemkę nietuzinkowych kobiet), a także wyzwań dotyczących ochrony prawnej dzieł sztuki i odzieży, która stanowi element jednej z wystaw.

Po powrocie na sale wykładowe, Jeff Trexler – Associate Director nowojorskiego Instytutu Prawa Mody – przybliżył uczestnikom świat technologii i futurystycznego nurtu w modzie poruszając m.in. kwestie drukowania odzieży w 3D i wykorzystywania danych klientów.

Podczas gdy w Europie GDPR znacznie ukrócił ingerowanie w życie konsumentów przez sektor gospodarki, w Ameryce sklepy ochroczo korzystają z dobrodziejstw XXI wieku. Skanują potencjalnych kupujących przy wejściu do sklepu by dopasować do nich ofertę, oferują smart mirrors, dzięki którym w przymierzalniach można sprawdzić, jak leży odzież bez przebierania się. To wszystko jednak za cenę przetwarzania danych i zasypywania klienta coraz to nowymi ofertami.

Na sam koniec dnia pojawiła się Diana Burnel specjalizująca się w projektowaniu przestrzeni i visual merchansidingu. Zwróciła uwagę na umowy zawierane przed otwarciem butiku i aktualne trendy w zagospodarowaniu przestrzeni, w których dominuje wszystko, co przyciągnie uwagę klientów.

Ciekawym jest, że marki modowe niekiedy poświęcają większą uwagę rozrywce i atrakcjom, aniżeli samej ofercie sprzedaży. Personalizuje się przestrzeń pod konkretnych odbiorców, wprowadza darmowe kursy makijażu, a niektóre sklepy zatrudniają nawet dj-ów.

Marki modowe chętnie flirtują też ze sztuczną inteligencją i wirtualną rzeczywistością. Wszystko, by wywołać u konsumenta niezapomniane wrażenia i chęć powrotu.


Wystawa CAMP: Notes of fashion w The Metropolitan Museum of Art, poświęcona projektom mody. Ekspozycja zawiera około 250 elementów, na które złożyły się projekty autorstwa takich domów mody jak Balenciaga, Givenchy, Schiaparelli, Erdem czy Giambattista Valli.

– Dzień 4: Podczas zajęć dodatkowych, 5-dniowi studenci uniwersytetu Fordham mieli możliwość obejrzenia dokumentu o jednym z najbardziej popularnych projektantów lat 70 – Halstonie.

W części naukowej, prof. Scafidi poprowadziła wykład poświęcony etyce w świecie mody i rozwojowi marki modowej. Uczestnicy żywo dyskutowali na temat okrytych złą sławą sweatshops i destrukcyjnej roli marek tak zwanej szybkiej mody.

Kolejno Jeff Trexler poruszył jeden z bardziej aktualnych tematów – zrównoważonego rozwoju w modzie, a Vanessa Nadal przybliżyła regulacje dotyczące kosmetyków.

Podsumowaniem dnia była wizyta Louise Firestone – członka zarządu Marc Jacobs i General Counsel w holdingu LVMH.

– Dzień 5: Ostatni rozdział przygody z prawem mody w Nowym Jorku, to dzień intensywnych zajęć lekcyjnych.

Jako pierwsza na katedrze pojawiła się prof. Scafidi prowadząc mowę o prawie pracy w branży modowej. Na przykładzie Johna Galliano zwróciła uwagę na to, jak ważne dla domów mody jest wprowadzenie w umowę z projektantem zapisów o możliwości jej rozwiązania w przypadku zaangażowania się przez niego w działalność naruszającą dobra osobiste domu mody. Dużą uwagę poświęciła także podróbkom ostrzegając, że w niektórych krajach zakup falsyfikatów grozi sankcjami.

W dalszej części odbył się wykład Gary Wassner’a – CEO w firmie Hilldun, która od 50 lat świadczy usługi finansowe dla właścicieli firm, zapewniając im kapitał obrotowy, a jednocześnie chroniąc ją przed stratami.


Muzeum Victoria’s Secret ukryte w jednym z ich sklepie na 5 Alei w Nowym Jorku. Wystawy zawierają retrospekcje słynnych pokazów mody marki, a odwiedzający mogą poczuć się jak prawdziwe Aniołki VS zasiadając na oryginalnych krzesłach, na których modelki przygotowują się do wyjścia na wybieg.

Zaraz później swoje 5 minut miała projektantka Mimi Plange, która prawo mody przedstawiła z praktycznego punktu widzenia.

Ostatnim gościem była Sarah Feingold – założycielka fundacji The Forth Floor i doktor nauk prawnych.

Ukoronowaniem dnia i samego kursu była kolacja w jednej z nowojorskich restauracji i rozdanie uczestnikom certyfikatów.

Fashion Week dla prawników

Fashion Law Bootcamp to zdecydowanie obowiązkowy punkt w kalendarzu. Wyznawcy mody, dwa razy w roku hucznie celebrują Fashion Weeks. Ci jednak, którzy wiedzą, że świat fashion to nie tylko kawałek materiału i spektakularne pokazy mody, mają okazję dowiedzieć się czegoś o branży z innej perspektywy.

5 dni zajęć na nowojorskiej uczelni dostarcza sporej dawki wiedzy o prawie pracy, prawie własności przemysłowej, licencjach czy finansowaniu marek modowych, a poglądy i wskazówki wymieniane podczas wydarzenia mogą posłużyć każdemu bez względu na kontynent, ustawodawstwo i zakres ochrony przyznawanej przez lokalne przepisy.

Edycja 2020 odbędzie się tradycyjnie na wydziale prawa Uniwersytetu Fordham 26-30 maja 2020. Dodatkowo 15-17 lipca 2020 w Dolinie Krzemowej. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

 

 

 

Joanna Fuglewicz

Joanna Fuglewicz

Na co dzień prawnik korporacyjny, a w każdej wolnej chwili poświęca się prawie mody. Autorka pierwszej w Polsce pracy magisterskiej na temat ogólnie pojętego prawa mody. Stale poszerza swoją wiedzę w tym zakresie i chce propagować go wśród polskich odbiorców.

More Posts

Skip to content