Metkowanie odzieży to nie tylko wszywanie swojego logo i oznaczanie autora oraz producenta projektu. Musisz odpowiednio zadbać o zgodne z prawem oznaczanie składu surowcowego swoich produktów. Czy projektanci ubioru mają takie same obowiązki jak producenci odzieży? Czy obowiązek dotyczy każdej części ubioru? Jak szczegółowo trzeba określić skład materiału? Czy metka musi być wszyta na stałe?
 
Przygotowaliśmy dla Was e-booka na temat oznaczania składu surowcowego oraz, co powinno znaleźć się na metkach odzieżowych. E-booka możesz pobrać bezpłatnie na dole tego artykułu.
 
Projektanci rozpoczynając swoją przygodę z modą najczęściej myślą o tym, jaki rodzaj odzieży i dla jakiego klienta będą projektować. Bywa, że zastanawiają się też, czy i w jakiej ilości sprzeda się ich produkt. Zakładając działalność, otwierając swój pierwszy sklep internetowy, czy też wchodząc we współpracę z portalami oferującymi sprzedaż ich produktów rzadko zastanawiają się jednak, jak oferowany przez nich produkt winien być oznaczony. A właśnie w  tej początkowej fazie działalności do obowiązków projektanta nałożonych przez przepisy prawa należy przede wszystkim  poprawne zaliczenie i zgodne z prawem oznaczenie składu surowcowego, który znajduje się na metce.
 
Oznaczanie składu surowcowego na metkach oraz stronach internetowych ma dla marki znaczenie nie tylko wizerunkowe i marketingowe. Piękna i przemyślana metka potrafi przyciągnąć wzrok klienta, jednakże należy pamiętać o tym, że to poprawne, a przede wszystkim zgodne z prawdą, określenie składu surowcowego przede wszystkim buduje zaufanie do marki oraz jej konkretnego produktu i daje jasny przekaz, że firma działa zgodnie z prawem.
 
Z pewnością nieraz kupowałeś produkty z sieciówek i widziałeś czasem niezliczoną ilość  wszytych metek, które zawierają oznaczenie składu w wielu językach. Powyższe wynika z faktu, że metkowanie odzieży to nie tylko obowiązek zamieszczenia na produkcie swojego logo i oznaczenia autora lub producenta projektu, ale również wskazanie z czego dany towar się składa i jakie elementy zawiera.
 
Praktyka spotykana przeze mnie u samodzielnych, młodych projektantów jest zgoła odmienna i wynika najczęściej z braku świadomości oraz wiedzy prawnej w zakresie oznaczania składu surowcowego. Na powyższe wskazują także coroczne badania przygotowywane przez UOKiK i Inspekcję Handlową, które były inspiracją do wydania tego e-booka.

W e-booku znajdziesz odpowiedzi na wiele pytań – w szczególności:

  1. Czy projektanci ubioru mają takie same obowiązki jak producenci odzieży?
  2. Czy obowiązek oznaczania składu surowcowego dotyczy każdej części ubioru?
  3. Jak szczegółowo trzeba określić skład materiału?
  4. Czy metka musi być wszyta na stałe?

A także odpowiedzi na inne pytania związane z metkami odzieżowymi.Ten e-book jest pierwszą publikacją dostępną w języku polskim na temat oznaczania składu surowcowego towarów i ma za zadanie pomóc Ci przejść przez meandry prawa obowiązującego na terenie Polski oraz całej Unii Europejskiej.

Omówione zostanie m.in.: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1007/2011 z dnia 27 września 2011 r. w sprawie nazewnictwa włókien tekstylnych oraz etykietowania i oznakowywania składu surowcowego wyrobów włókienniczych, a także uchylenia dyrektywy Rady 73/44/EWG oraz dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 96/73/WE i 2008/121/WE.

Spis treści:

  1. Wprowadzenie
  2. Dla kogo ten e-book?
  3. Podstawowe informacje
  4. Prawa konsumenta
  5. Czym jest wyrób włókienniczy?
  6. Na kim ciąży obowiązek oznaczania składu produktów?
  7. Czy projektanci ubioru również podlegają obowiązkowi?
  8. Jakie nazwy stosować?
  9. Czyste wyroby włókiennicze
  10. Wyroby z żywej wełny
  11. Wyroby włókiennicze składające się z wielu włókien
  12. Włókna ozdobne i o działaniu antystatycznym
  13. Wyroby wieloskładnikowe
  14. Wyroby zawierające części nietekstylne pochodzenia zwierzęcego
  15. Gdzie umieszczać dane o składzie?
  16. Co zrobić, gdy sprzedaję uniformy korporacjom?
  17. Oznaczanie wyrobów dziecięcych
  18. Oznaczanie bielizny – wyroby gorseciarskie
  19. Oznaczanie strojów kąpielowych
  20. Oznaczanie toreb
  21. Oznaczanie butów
  22. Oznaczenia na stronie internetowej, w gazetach i telewizji
  23. Kraj pochodzenia oraz instrukcja prania
  24. Określanie rozmiaru na metkach
  25. Co ostatecznie musi znaleźć się na metce?
  26. Kto kontroluje rynek w Polsce?
  27. Co grozi za naruszenie przepisów?
  28. Zakończenie
  29. O autorach
  30. Załącznik: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1007/2011 z dnia 27 września 2011 r. w sprawie nazewnictwa włókien tekstylnych oraz etykietowania i oznakowywania składu surowcowego wyrobów włókienniczych, a także uchylenia dyrektywy Rady 73/44/EWG oraz dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 96/73/WE i 2008/121/WE.

Kto kontroluje rynek w Polsce?

Kontrolą poprawnego stosowania Rozporządzenia oraz innych obowiązujących przepisów zajmują się właściwe organy nadzoru rynku, np. Inspekcja Handlowa, UOKiK.

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów można przeczytać o ostatnich kontrolach w 2013 i 2014 roku. Tendencja naruszeń jest zdecydowanie spadkowa i świadomość producentów w tym zakresie wzrasta.

Zgodnie z wpisem na stronie UOKiK z dnia 28 lipca 2015 r.: „(w 2014 r.) Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 19.9 proc. (493) zbadanych partii produktów. Tymczasem podczas kontroli wyrobów włókienniczych przeprowadzonej w roku 2013 r. zakwestionowano 28,3 proc. partii.”

W e-booku znajdziesz informacje, co grozi za naruszenie przepisów.

Zakończenie

Po lekturze całego e-booka odsyłam jeszcze raz Ciebie – producenta, projektanta, profesjonalistę – do przeczytania całości obowiązującego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 września 2011 r. Nr 1007/2011 wraz z załącznikami zawierającymi zharmonizowaną listę nazw włókien tekstylnych. Rozporządzenie znajdziesz na końcu tego e-booka.

Sprzedając swoje wyroby konsumentom musisz zapoznać się także dodatkowo z przepisami określającymi prawa konsumentów.

Pamiętaj, że skład surowcowy wyrobu włókienniczego musi być oznaczony w sposób trwały, czytelny, widoczny, łatwo dostępny, a gdy jest to etykieta, także starannie przymocowany.

Pobierz bezpłatnego e-booka

Przygotowałem dla Ciebie gotowy plik PDF, o którym dzisiaj mówiłem. Wystarczy, że zapiszesz się do naszego newslettera.



RODO i ochrona Twoich danych

Instytut Prawa Mody będzie wykorzystywał Twoje powyższe dane wyłącznie w celu przesyłania Ci drogą mailową informacji o nowych produktach i usługach, a także o nowych eventach. Jeżeli nie chcesz zapisać się do newslettera, możesz kupić ten e-book za 40 zł netto. Zapraszamy wtedy do kontaktu z nami.

Możesz w dowolnym momencie wycofać powyższe zgody m.in. pisząc na adres: arkadiusz@instytutprawamody.pl. Wycofanie zgód nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

Po zapisaniu się na listę dostaniesz maila z linkiem potwierdzającym, który musisz kliknąć – na stronie z podziękowaniem będziesz miał możliwość wyboru i pobrania interesujących Cię plików.

W przypadku gdybyś miał dodatkowe pytania, możesz wysłać je bezpośrednio na mój e-mail. Będę czekał na Twój kontakt. E-book zbudowany jest także w oparciu o historie czytelników.

Jeżeli e-book przydał Ci się i poszerzył Twoją wiedzę w temacie oznakowywania i etykietowania Twoich produktów, udostępnij proszę go dalej. Będzie mi niezmiernie miło, gdy więcej osób się o nim dowie.

Arkadiusz Szczudło

Arkadiusz Szczudło

Wiceprezes Instytutu Prawa Mody. Prawnik w kancelarii Snażyk Korol Mordaka sp.k. Pomagam przedsiębiorcom i freelancerom z branży kreatywnej, a w szczególności mody. Z powodzeniem prowadzę dla nich blogi oraz liczne poboczne projekty - setki osób, którym pomogłem nie może się mylić, prawda? Kiedy nie jestem przy komputerze, uczę się francuskiego, dbam o swoją kondycję i rozwój osobisty. Jestem miłośnikiem minimalizmu, męskiej mody i dobrej kawy - chociaż nie piję jej gorącej.

More Posts - Website