fbpx

Zapraszamy na cotygodniową prasówkę! Przeczytacie w niej m. in. o zakazie sprzedaży naturalnych futer w Los Angeles, „uberyzacji” branży kreatywnej oraz problemie prawnoautorskiej ochrony pokazu sztucznych ogni.

Życzymy miłej lektury!

1. LOS ANGELES PRZECIWKO FUTROM      

Władze miasta Los Angeles wprowadziły zakaz sprzedaży futer pochodzenia naturalnego, stając się czwartym miastem w Stanach Zjednoczonych, które przyjęło podobne regulacje. W ciągu najbliższych dwóch lat futra mają zostać wycofane z rynku, a handel nimi w późniejszym okresie będzie możliwy jedynie w przypadku odprzedaży starych futer (np. przez lumpeksy) lub obrotu futrami pochodzącymi od zwierząt hodowanych na stanowej licencji. Decyzję włodarzy kalifornijskiej metropolii z zadowoleniem przyjęły organizacje broniące praw zwierząt.
Czytaj dalej

2. “UBERYZACJA” BRANŻY KREATYWNEJ      

Fenomen Ubera sprowadza się do założenia, że każdy, kto posiada prawo jazdy i samochód, może być potencjalnym taksówkarzem. Czy idąc tym tropem można dojść do wniosku, że każdy, kto posiada komputer z programem graficznym i potrafi go obsługiwać, może być potencjalnym projektantem? Okazuje się, że tak, czego dowodem są takie firmy, jak Quidjob, Upwork, PeopleForHour czy Fiverr. Podobnie jak Uber łączy pasażerów i kierowców, tak one łączą osoby, które potrzebują nowego logo, filmiku promocyjnego lub muzyki, z twórcami, którzy gotowi są stworzyć takie utwory za relatywnie niewielkie pieniądze. Nietrudno zgadnąć, że taka działalność jest nie w smak „tradycyjnym” projektantom, którzy za zwoje usługi żądają o wiele większych stawek.
Czytaj dalej

3. USTA NIEZGODY       

Amerykańska artystka makijażu i fotografii – Vlada Haggerty – wniosła pozew przeciwko modowej firmie „Guess”, zarzucając jej naruszenie praw autorskich. Powodem sporu było umieszczenie przez „Guess” na jednym z t-shirtów wizerunku ust, łudząco podobnego do tego, który przedstawia zdjęcie zatytułowane „Płynne złoto” należące do pani Haggerty (fotografie warg pokrytych makijażem należą do specjalności artystki). Firma jak dotąd nie skomentowała sprawy.
Czytaj dalej

4. CZY POKAZ FAJERWERKÓW TO UTWÓR?       

W odpalaniu sztucznych ogni przez amatorów trudno dopatrzeć się oryginalnej myśli twórczej czy przesłania – chodzi o to, by porządnie huknęło, a przy okazji ładnie rozbłysło. Zupełnie inne wrażenia wywołują profesjonalne pokazy mistrzów, którzy potrafią wyczarować na niebie niesamowite obrazy, łącząc je niejednokrotnie z laserami, światłami i muzyką. Czy takie widowisko można uznać za utwór i tym samym przyznać mu ochronę prawnoautorską? Dzięki szerokiej definicji utworu jest to możliwe we Francji, lecz w innych krajach to kwestia co najmniej problematyczna. Głównym mankamentem pokazu fajerwerków jest jego ulotność oraz fakt, że nawet przy tym samym scenariuszu, za każdym razem może wyglądać nieco inaczej (np. w zależności od warunków atmosferycznych).
Czytaj dalej

A czy Wy trafiliście na jakieś ciekawe sprawy dotyczące prawa własności intelektualnej w ostatnim czasie? Dajcie znać!

Prasówka powstała przy współpracy zespołu Kancelarii Snażyk Korol Mordaka.

Klaudia Wierzbicka

Klaudia Wierzbicka

Business Manager Instytutu Prawa Mody, prawnik w Kancelarii Snażyk Korol Mordaka sp.k. i magister prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W swojej pracy magisterskiej skupiła się na temacie ochrony znaków towarowych w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Absolwentka Szkoły praw własności intelektualnej im. Hugona Grocjusza oraz Szkoły Prawa Brytyjskiego działającej przy Uniwersytecie Warszawskim. Uwielbia modę, podróże oraz spacery ze swoim psem.

More Posts