Serdecznie zapraszamy na naszą cotygodniową prasówkę!

Dziś m.in. o roszczeniach Andrzeja Sapkowskiego względem CD Project, chińskich kłopotach firmy La Mer, a także o niedozwolonym wykorzystaniu grafik Archistacji.

1. BÓJ O ZYSKI Z WIEDŹMINA       

Stało się to, o czym mówiło się już od dłuższego czasu – Andrzej Sapkowski, autor sagi o przygodach wiedźmina Geralta, wystąpił do firmy CD Project z żądaniem zapłaty 60 mln złotych, które jego zdaniem należą mu się z tytułu zysków, jakie przyniosła gra komputerowa oparta na fabule sagi. Swoje roszczenia wywodzi z art. 44 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, który umożliwia podniesienie przez sąd wynagrodzenia twórcy, jeżeli między nim a zyskami nabywcy praw autorskich występuje rażąca dysproporcja. Zdaniem profesora Ryszarda Markiewicza pisarz ma prawo występować z takim roszczeniem, ale wynik ewentualnego procesu jest niewiadomą – sąd będzie musiał bowiem uwzględnić wiele czynników (m.in. wcześniejszą umowę Sapkowskiego z CD Projekt) oraz ocenić, w jakiej mierze sukces gry wynikał z jej jakości, a w jakiej z wykorzystania fabuły sagi.
Czytaj dalej

2. BEZ PRZESADY!       

Twórcy reklam często bywają oskarżani o wyolbrzymianie zalet promowanych produktów. Tym razem z takimi zarzutami musi zmierzyć się kosmetyczny gigant La Mer, któremu przed sądem w Szanghaju wytoczył proces Hao Yu – znany chiński bloger. Twierdzi on, że wbrew informacjom ze strony internetowej firmy, produkowany przez nią krem nie regeneruje zniszczonej skóry, np. w przypadku poparzeń. Pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że informacji podanych na chińskiej wersji strony internetowej La Mer nie ma na jej wersjach w innych językach, a skład kremu nie różni się znacząco od składu jego znacznie tańszych odpowiedników. W odpowiedzi na zarzuty, firma stwierdziła, że bada sprawę, lecz nie wyjaśniła rozbieżności między poszczególnymi wersjami jej strony.
Czytaj dalej

3. ARCHISTACJA VS. BLACK RED WHITE       

Jednym z problemów artystów publikujących swoje prace w Internecie jest możliwość łatwego wykorzystania tych dzieł przez inne podmioty bez uzyskania na to zgody. Taki przypadek spotkał niedawno popularną Archistację, której grafiki zostały umieszczone w sklepie internetowym Black Red White jako plakaty przeznaczone na sprzedaż. Po tym jak artystka opisała całą sprawę na portalu społecznościowym, przedstawiciel Black Red White zapewnił w komentarzu, że firma postara się jak najszybciej wyjaśnić zaistniałą sytuację.
Czytaj dalej

4. CHIŃSKI RODOWÓD EUROPEJSKICH PODRÓBEK       

Mimo iż chińskie produkty powoli przestają się kojarzyć z nieudolną imitacją wytworów zachodniego przemysłu, nadal królują wśród podróbek trafiających na rynek Unii Europejskiej. Z Państwa Środka pochodzi głównie podrabiany sprzęt elektroniczny (telefony komórkowe, płyty CD), natomiast liderami w eksporcie podrobionych ubrań i lekarstw, są odpowiednio Turcja i Indie. Tylko w 2017 r. służby celne Państw Członkowskich UE skonfiskowały 31 milionów takich produktów.
Czytaj dalej

A czy Wy trafiliście na jakieś ciekawe sprawy dotyczące prawa własności intelektualnej w ostatnim czasie? Dajcie znać!

Prasówka powstała przy współpracy zespołu Kancelarii Snażyk Korol Mordaka.

Klaudia Wierzbicka

Klaudia Wierzbicka

Business Manager Instytutu Prawa Mody, prawnik w Kancelarii Snażyk Korol Mordaka sp.k. i magister prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W swojej pracy magisterskiej skupiła się na temacie ochrony znaków towarowych w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Absolwentka Szkoły praw własności intelektualnej im. Hugona Grocjusza oraz Szkoły Prawa Brytyjskiego działającej przy Uniwersytecie Warszawskim. Uwielbia modę, podróże oraz spacery ze swoim psem.

More Posts