Prasówka #35 — 8 listopada 2018

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jak co czwartek zapraszamy na prasówkę! Dziś przeczytacie m.in. o karach, które grożą influencerowi za nieprzestrzeganie warunków umowy, o problemach Adidasa ze sprzedażą flagowej kolekcji, staraniach Masajów o przyznanie ich wzorom ochrony jako znakom towarowym oraz potencjalnym naruszeniu znaku “Winter is coming” przez prezydenta USA.

Życzymy miłej lektury!

1. CZYM GROZI NIEWYWIĄZYWANIE SIĘ INFLUENCERA ZE SWOICH OBOWIĄZKÓW?       

Snapchat pozwał Lukka Sabat, znanego instagramera o niedotrzymanie warunków umowy. Influencer miał promować najnowsze okulary Snapchata — Snap Spectacles 2. Złamanie umowy obejmowało m.in. brak publikacji odpowiedniej liczby postów związanych z reklamowanym produktem, czy braku jego oznaczenia na zdjęciach umieszczanych na Instagramie. Lukka może zapłacić za to bardzo dużą cenę, bowiem Snapchat żąda od niego w sumie 90 tys. dolarów amerykańskich.
Czytaj dalej

2. EKSKLUZYWNOŚĆ CZY MASOWA SPRZEDAŻ? — DYLEMAT WIELKICH MAREK       

Firma Adidas ma powody do niezadowolenia — po sporym zainteresowaniu butami sportowymi z kolekcji Yeezy, promowanych przez znanego rapera Kanye’go West’a, nie ma już śladu. Mimo iż początkowo sprzedawały się znakomicie, obecnie wymagają coraz większych nakładów na marketing, by przekonać klientów do ich zakupu. Głównym powodem jest utrata przez nie wyjątkowości — Adidas na bieżąco zaspokajał popyt na Yeezy, przez co stały się powszechne i nie wyróżniają już się na tle podobnego obuwia. O tym, że warto jednak nie konsumować sukcesu od razu i utrzymywać wśród konsumentów pewien niedosyt, świadczy sukces marki Supreme, która ograniczając podaż swoich produktów, rozciąga popyt na dłuższy okres.
Czytaj dalej

3. PLAGIAT W VOGUE       

Redaktor naczelna ukraińskiego wydania Vogue została usunięta ze swojego stanowiska, po tym jak wyszło na jaw, że dopuściła się splagiatowania tekstu, kóry w 2006 roku został opublikowany na łamach rosyjskiego Harper’s Baazar. Wprawdzie Olga Sushko na Facebooku przeprosiła za swój błąd, tłumacząc się wieloma obowiązkami, jednak nic nie jest nigdy dobrym wytłumaczeniem dokonania plagiatu, nawet brak czasu.
Czytaj dalej

4. TRADYCYJNE WZORY MASAJÓW ZNAKAMI TOWAROWYMI?       

Co jakiś czas na wybiegach można obejrzeć kolekcje bazujące na tradycyjnych wzorach i strojach Masajów — afrykańskiego ludu zamieszkującego Kenię i Tanzanię. Jego przedstawiciele czują się wykorzystywani przez projektantów i producentów, gdyż Ci korzystają z ich dziedzictwa kulturowego bez pytania o zgodę i dzielenia się zyskami. Starają się zatem o uznanie swoich wzorów za znaki towarowe, w czym pomaga im Roy Layton — ekspert z dziedziny własności intelektualnej. Choć uzyskanie wymiernych efektów prawnych może być bardzo trudne, Masajom udało się osiągnąć pierwszy sukces w postaci udzielenia licencji brytyjskiej firmie Koy Clothing.
Czytaj dalej

5. CZY PREZYDENT USA NARUSZYŁ ZNAK TOWAROWY SERIALU “GRA O TRON”?      

Donald Trump znany jest z niekonwencjonalnego korzystania z  mediów społecznościowych, o czym niedawno przypomniał, publikując na Twitterze grafikę związaną z amerykańskimi sankcjami wymierzonymi w Iran. Przedstawia ona prezydenta USA i jest opatrzona podpisem “Sanctions are coming”, nawiązującego do hasła “Winter is coming” znanego z serialu “Gry o Tron”. O tym, że nie jest to przypadek, świadczy też wygląd użytej czcionki oraz ogólna stylizacja grafiki. Oprócz wywołania burzy wśród komentatorów, prezydent USA mógł naruszyć prawa własności intelektualnej stacji HBO, do której należy słowny znak towarowy “Winter is coming”. Ocena, czy do naruszenia doszło, może różnić się w zależności od jurysdykcji — o ile w USA orzecznictwo dopuszcza wykorzystanie znaku towarowego w ramach parodii (tak może być kwalifikowana przeróbka dokonana przez prezydenckich grafików), o tyle prawo UE nie przewiduje wyraźnie takiego wyjątku..
Czytaj dalej

6. UNIEWAŻNIENIE ZNAKU “JERRY CHU” W CHINACH?      

Prawnicy Jimmy’ego Choo złożyli kilka dni temu wniosek w chińskim sądzie o unieważnienie znaku towarowego zarejestrowanego jako “Jerry Chu”. Jego właścicielem jest student, który uczy się projektowania na słynnej uczelni Central Saint Martins. Czy uda się Jimmy’emu unieważnić ten znak? Czekamy na rozwój wydarzeń.
Czytaj dalej

7. UWAGA NA WYŁUDZENIA “NA RODO”      

W związku z wejściem w życie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), coraz częstsze są próby wyłudzania od przedsiębiorców opłat za jego rzekome naruszenia. Oszuści stylizują wysyłane wezwania na podobieństwo pism urzędowych i straszą wysokimi karami za nieuiszczenie opłaty. Walczyć z tym zjawiskiem może pomóc niedawno przyjęty przez rząd projekt ustawy dostosowujący polskie prawo do wymogów unijnego rozporządzenia, który za podobne czyny przewiduje odpowiedzialność karną.
Czytaj dalej

A czy Wy trafiliście na jakieś ciekawe sprawy dotyczące prawa własności intelektualnej w ostatnim czasie? Dajcie znać!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *