Prasówka #37 — 22 listopada 2018

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jak co czwartek polecamy cotygodniową prasówkę! Dziś przeczytacie m.in. o ugodzie w “bitwie o paski” między Gucci a Forever 21, nowym sposobie korzystania z popularności cudzej marki oraz ułatwieniach w elektronicznym zgłaszaniu znaków towarowych.

Przyjemnej lektury!

1. CZY UGODA ZAKOŃCZY WIELKĄ BITWĘ O PASKI? 

W czerwcu 2017 r. amerykańska firma Forever 21 złożyła do sądu wniosek o anulowanie kilkunastu znaków towarowych należącej do włoskiej marki Gucci, wśród których znajdują się m.in. kolorowe paski. Powódka argumentowała, że są one zbyt powszechne i ogólne by pełnić funkcję odróżniającą i służyć jako znak towarowy. Gucci nie pozostał dłużny i odpowiedział amerykańskiej firmie roszczeniami wzajemnymi, określając jej zarzuty jako nieuzasadnione. Ostatnie doniesienia wskazują, że sprawa zostanie rozstrzygnięta w na drodze ugodowej. Jej szczegóły nie są znane, lecz wydaje się nieprawdopodobne, by włoska marka pogodziła się z utratą jej najcenniejszych znaków.
Czytaj dalej

2. NOWY SPOSÓB KORZYSTANIA Z POPULARNOŚCI CUDZEJ MARKI 

Amerykańska firma Italic przeniosła strategię korzystania z popularności innych marek na wyższy poziom. Jej sposób nie polega na oznaczaniu własnych produktów znakami imitującymi oznaczenia ekskluzywnych firm, lecz reklamowaniu własnych produktów jako pochodzących z tych samych fabryk, co markowe. Mimo tego samego źródła, produkty Italic sprzedawane są po niższych cenach, co może prowokować u klientów pytania o zasadność płacenia za samą markę. Wydaje się jednak, że takie działanie nadal pozostaje niezgodne z prawem — wprawdzie nie zachodzi ryzyko pomylenia produktów, lecz strategia firmy może powodować “rozwodnienie” znaków wielkich marek i zmniejszenie siły ich oddziaływania.
Czytaj dalej

3. PATENT NA OWADY      

Choć najbardziej oczywistymi patentami dotyczącymi owadów wydają się środki ich zwalczania, można znaleźć wśród nich metody preparowania insektów do celów… spożywczych. Europejskim patentem chroniona jest m.in. metoda uzyskiwania z owadów składników odżywczych (tłuszczów i białek) oraz ich homogenizowania. Mimo iż stworzenia te spożywane są praktycznie na całym świecie, w Europie nadal pozostają produktem niszowym, co wynika z uwarunkowań kulturowych. Trudny rynek wymusza marketingową kreatywność, odwołującą się głównie do łamania utartych schematów oraz zachwalania wartości odżywczych owadów w oparciu o badania naukowe.
Czytaj dalej

4. UŁATWIENIE W ZGŁASZANIU ZNAKÓW TOWAROWYCH 

Urząd Patentowy RP zaktualizował formularze służące do elektronicznego zgłaszania patentów, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych i znaków towarowych. Wśród wprowadzonych udogodnień znalazła się możliwość dołączenia do zgłoszenia plików o rozmiarze do 500 MB. Rozwiązanie to jest szczególnie korzystne dla podmiotów chcących zgłosić dźwiękowe znaki towarowe, które w formie plików posiadają dość dużą objętość. Dodatkową zachętą do skorzystania ze zgłoszenia elektronicznego jest niższa wysokość opłaty, którą trzeba uiścić.
Czytaj dalej

A czy Wy trafiliście na jakieś ciekawe sprawy dotyczące prawa własności intelektualnej w ostatnim czasie? Dajcie znać!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *