fbpx

Serdecznie zapraszamy na naszą mikołajkową prasówkę! Przeczytacie w niej m.in. o rezygnacji Chanel z wykorzystywania gadzich skór, wyrokach francuskiego Trybunału dotyczących komercyjnego wykorzystania wizerunku oraz ciekawym eksperymencie firmy Payless.

Życzymy miłej lektury!

1. CHANEL REZYGNUJE Z GADZICH SKÓR     

Francuska firma Chanel ogłosiła, że wstrzymuje wytwarzanie swoich produktów ze skór krokodyli, węży jaszczurek i płaszczek. Powodem jest niemożność zagwarantowania legalnego i etycznego pochodzenia tych materiałów, które często pozyskiwane są w drodze kłusownictwa lub z hodowli niespełniających odpowiednich standardów. Choć decyzja ta wpisuje się w ogólnoświatową tendencję do rezygnacji z materiałów pozyskiwanych ze zwierząt, jest zaskoczeniem ze względu na znacznie słabszą siłę przebicia kampanii chroniących gady od działań aktywistów na rzecz zwierząt futerkowych. Komentatorzy przewidują, że ostatnie egzemplarze “gadzich” produktów Chanel mogą stać się rynkowym rarytasem.
Czytaj dalej

2. LICENCJA LEPSZA OD PRZEJĘCIA       

Włączenie luksusowej marki do oferty globalnego potentata nie musi odbywać się wyłącznie w drodze jej trwałego przejęcia. Często spotykaną alternatywą jest zawieranie odpowiednich umów licencyjnych, które przy mniejszych kosztach zapewniają podobny efekt. Wadą tego rozwiązania jest zazwyczaj ograniczony czas trwania licencji, co może prowadzić do przejęcia jej przez inną markę po jej wygaśnięciu (przykładem z maja bieżącego roku jest przejęcie przez firmę L’Oreal licencji na produkcję perfum i kosmetyków marki Valentino z rąk hiszpańskiej firmy Puig). Zyski przynoszone przez tego rodzaju licencje często stanowią pokaźny składnik dochodów mniejszych marek – w przypadku marki Calvin Klein jest to ok. 90%.
Czytaj dalej

3. FRANCUSKI TRYBUNAŁ O ZASADACH KOMERCYJNEGO WYKORZYSTANIA WIZERUNKU       

Francuski Tribunal de Grande Instance wydał w listopadzie bieżącego roku dwa ważne wyroki dotyczące komercyjnego wykorzystania wizerunku. Pierwszy z nich dotyczył modelki, która wzięła udział w sesji zdjęciowej dla firmy SARL Denim, której wyniki zostały później szeroko rozpowszechnione w Internecie. Modelka oskarżyła firmę o naruszenie prawa do wizerunku wskazując, że zawarta umowa nie przewidywała wykorzystania zdjęć z sesji w kampanii promocyjnej. Trybunał zgodził się z tym stanowiskiem uznając, że wykluczone jest powoływanie się przez firmę na domniemanie udzielenia zgody na takie wykorzystanie wizerunku. Drugi wyrok dotyczył modela, który wziął udział w filmie promocyjnym i zgodził się na jego wykorzystywanie w mediach społecznościowych przez dwa lata. Kiedy po upływie tego terminu zauważył film ze swoim udziałem na profilu swoich zleceniodawców w serwisie YouTube, wystąpił o jego usunięcie. Firma broniła się, że termin dwuletni należało liczyć od dnia publikacji filmu a nie dnia zawarcia umowy, lecz na jej nieszczęście, umowa nie zawierała takich postanowień (nie pomogło też zamazanie twarzy powoda w filmie po otrzymaniu pozwu). Trybunał uznał racje modela i zasądził od firmy odszkodowanie.
Czytaj dalej

4. DROGIE NIE ZNACZY DOBRE     

Dla zamożnych klientów odwiedzających luksusowe sklepy, często najważniejszym kryterium decydującym o dokonaniu zakupu jest wysoka cena, a dopiero później jakość. Niewielką wartość takiej logiki obnażył eksperyment firmy Payless, która swoje sprzedawane na co dzień w niskich cenach buty umieściła w eleganckim butiku pod nazwą “Palessi” oraz opatrzyła znacznie wyższymi cenami. Luksusowa sceneria oraz reklama przyciągnęły wielu bogatych klientów, którzy bez wahania kupowali wystawione obuwie, wyrażając przy tym otwarcie swoje zadowolenie z transakcji. Choć cała akcja nie odbiła się ostatecznie na ich portfelach (po zakończeniu eksperymentu zwrócono im nadpłaconą cenę), na pewno nauczyła ich zwracania uwagi nie tylko na cenę kupowanego produktu.
Czytaj dalej

A czy Wy trafiliście na jakieś ciekawe sprawy dotyczące prawa własności intelektualnej w ostatnim czasie? Dajcie znać!

Prasówka powstała przy współpracy zespołu Kancelarii Snażyk Korol Mordaka.

Klaudia Wierzbicka

Klaudia Wierzbicka

Business Manager Instytutu Prawa Mody, prawnik w Kancelarii Snażyk Korol Mordaka sp.k. i magister prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W swojej pracy magisterskiej skupiła się na temacie ochrony znaków towarowych w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Absolwentka Szkoły praw własności intelektualnej im. Hugona Grocjusza oraz Szkoły Prawa Brytyjskiego działającej przy Uniwersytecie Warszawskim. Uwielbia modę, podróże oraz spacery ze swoim psem.

More Posts