Autoreklama

Koniec autoreklamy



Jak co czwartek polecamy naszą cotygodniową prasówkę! Dziś m.in. o małym zwycięstwie Steve’a Madden’a w sporze z firmą Cult Gaia, urzędowych wskazówkach dla brytyjskich influencerów oraz zmianach w prawie własności przemysłowej.

Życzymy miłej lektury!

1. Steve Madden może spać spokojnie

Choć głośny spór o bambusową torebkę Ark między firmą Cult Gaia a firmą Steve Madden jeszcze się nie skończył, jej główny projektant może odetchnąć z ulgą. Sąd uznał bowiem, że nie ma dowodów na jego osobistą odpowiedzialność za ewentualne naruszenie i w tym zakresie oddalił roszczenia powódki. Samo pozwanie Steve’a Madden’a równolegle z jego firmą miało prawdopodobnie na celu szybkie zakończenie sprawy (aby uniknąć osobistej odpowiedzialności, projektant mógłby być bardziej podatny na propozycję zawarcia ugody). Pozostaje zatem czekać na rozstrzygnięcie sporu między samymi firmami.

Czytaj dalej

2. Oficjalne wskazówki dla brytyjskich influencerów

Brytyjski urząd zajmujący się ochroną konkurencji (Competition and Markets Authority) intensywnie działa na rzecz przejrzystości stosunków między influencerami a producentami używanych przez nich produktów. W tym celu wysłał listy z ostrzeżeniami do czołowych influencerów oraz opublikował wskazówki dotyczące prawidłowego oznaczania treści o charakterze reklamowym. Za właściwe zostały uznane m.in. hasztagi #Ad i #Advert w połączeniu z użyciem opcji “Paid Partnership” w serwisie Instagram (z kolei za niewystarczające uznano samo podziękowanie producentowi).

Czytaj dalej

3. Ważne zmiany w prawie własności przemysłowej

W ubiegłym tygodniu Sejm uchwalił nowelizację prawa własności przemysłowej, nad którą obecnie pracuje Senat. Najważniejsze zmiany czekają przepisy o znakach towarowych, które nie będą musiały mieć formy graficznej (otwiera to drogę do rejestracji znaków smakowych i zapachowych). Istotną nowością będzie też możliwość kierowania roszczeń z tytułu naruszenia prawa do znaku przeciwko podmiotom wynajmującym przestrzeń handlową sprzedawcom podróbek (dotąd mogli bezkarnie przymykać na to oko).

Czytaj dalej

4. Jak obliczyć hipotetyczną licencję?

Częstym sposobem obliczania odszkodowania za naruszenie praw autorskich jest przyjęcie jego wysokości na poziomie licencji, jakiej uprawniony mógłby hipotetycznie udzielić naruszycielowi. W praktyce nastręcza to wiele problemów, o czym świadczy szwedzka sprawa przeciwko operatorom pirackiego serwisu “Pirate Bay”. Sąd pierwszej instancji ustalił wysokość obciążającego ich odszkodowania na ok. 125 000 euro, sąd odwoławczy podwyższył tą kwotę do ok. 400 000  euro, natomiast Sąd Najwyższy obniżył ją do 40 000 euro. Zdaniem tego ostatniego sądu, przy obliczaniu wysokości hipotetycznej licencji należy wziąć pod uwagę fakt, że pozwani są przestępcami i nigdy nie zapłaciliby za nią tyle pieniędzy, ile zdaniem sądów niższych instancji powinno wynieść odszkodowanie.

Czytaj dalej

A czy Wy trafiliście na jakieś ciekawe sprawy dotyczące prawa własności intelektualnej w ostatnim czasie? Dajcie znać!

Prasówka powstała przy współpracy zespołu Kancelarii Snażyk Korol Mordaka.



Autoreklama

Koniec autoreklamy



Klaudia Wierzbicka

Klaudia Wierzbicka

Business Manager Instytutu Prawa Mody, magister prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz aplikant rzecznikowski. W swojej pracy magisterskiej skupiła się na temacie ochrony znaków towarowych w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Absolwentka Szkoły praw własności intelektualnej im. Hugona Grocjusza oraz Szkoły Prawa Brytyjskiego działającej przy Uniwersytecie Warszawskim. Uwielbia modę, podróże oraz spacery ze swoim psem.

More Posts

Kurs on-line - 60 lekcji!

 

e-Akademia: Prawo dla kreatywnych

 

Wszystko, co musisz wiedzieć otwierając własną markę kreatywną. 

 

Poznasz m.in. niezbędne elementy każdej umowy, dowiesz się, czym różni się umowa o pracę, dzieło i zlecenie oraz jak się nimi prawidłowo posługiwać w obrocie. Będziesz umiał napisać swoją własną umowę z klientem lub kontrahentem, a także dostaniesz od nas kilka wzorów.

Kliknij i zobacz więcej!

You have Successfully Subscribed!

Skip to content