fbpx

Dziś czwartek, zatem polecamy naszą cotygodniową prasówkę! Przeczytacie w niej m.in. o skardze wniesionej przeciwko nieuczciwym influencerom, rosnącym popycie na podróbki znanych marek oraz wyroku TSUE w sprawie podobieństwa gruszki do jabłka.

Życzymy miłej lektury!

1. Skarga na nieuczciwych influencerów

Amerykańska organizacja broniąca praw konsumentów (TINA.org) złożyła do Federalnej Komisji Handlu (FTC) skargę na 20 influencerów, których publikacje w mediach społecznościowych mogą wprowadzać w błąd. Chodzi przede wszystkim o nieujawnianie sponsorowania wpisów i zdjęć przez firmy zewnętrzne, co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. Zdaniem TINA.org, mimo wcześniejszego skierowania przez FTC oficjalnych wytycznych do ponad 90 influencerów, część z nich nadal dopuszcza się niedozwolonych praktyk – wśród nich są m.in. Vanessa Hudgens, Shay Mitchell i Ciara.
Czytaj dalej

2. Coraz większy popyt na podróbki

Z raportu opublikowanego przez firmę SEMrush wynika, że z roku na rok rośnie nie tylko liczba fałszywych produktów, lecz także popyt na nie. Co ciekawe, konsumenci świadomie poszukują “replik” towarów znanych producentów, przymykając oko na ich jakość w zamian za niską cenę. Drugi rok z rzędu, na czele listy najczęściej podrabianych marek uplasowała się Supreme, która musi zmagać się z działalnością jej naśladowców z Włoch i Hiszpanii, funkcjonującym dzięki różnicom w prawie znaków towarowych.
Czytaj dalej

3. Czy jabłko jest podobne do gruszki?

Kiedy firma Pear Technologies Ltd. złożyła wniosek o rejestrację unijnego znaku towarowego w formie gruszki, nie przypuszczała zapewne, że sprzeciwi się temu firma z innym owocem w logo, czyli Apple. Chociaż oba znaki trudno ze sobą pomylić, Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej dopatrzył się między nimi podobieństwa i uwzględnił sprzeciw, podtrzymując swoją decyzję także po późniejszym odwołaniu. Ostatecznie sprawa trafiła do Trybunału Sprawiedliwości UE, który uznał, że znaki jednak nie są do siebie podobne, a konsumenci będą w stanie je odróżnić. Na tą ocenę nie wpływa okoliczność, że jabłka i gruszki w naturze są blisko spokrewnione, bowiem taki związek jest irrelewantny dla potencjalnego nabywcy.
Czytaj dalej

4. Kontrowersyjna reklama chirurgii plastycznej

Jedna z brytyjskich klinik chirurgii plastycznej postanowiła pozyskać nowe klientki poprzez kampanię skierowaną do matek, które z kolei miały zachęcić swoje córki do skorzystania z zabiegu powiększania ust. Wedle słów reklamy, zabieg ten jest obecnie tak powszechny, jak pielęgnacja włosów, ponadto szczególnie nadaje się dla młodych kobiet. Przekaz ten nie spodobał się jednak urzędowi ds. reklamy, który zakazał jej emisji. Cała sprawa wpisuje się w narastającą tendencję do traktowania zabiegów upiększających jako rutynowych i poddawania się nim przez coraz młodsze osoby.
Czytaj dalej

A czy Wy trafiliście na jakieś ciekawe sprawy dotyczące prawa własności intelektualnej w ostatnim czasie? Dajcie znać!

Prasówka powstała przy współpracy zespołu Kancelarii Snażyk Korol Mordaka.