fbpx

Serdecznie polecamy naszą cotygodniową prasówkę! Przeczytacie w niej m.in. o próbie rejestracji znaku towarowego przypominającego wulgaryzm, znaku towarowym dla “obuwia przyszłości” oraz wirtualnych influencerach.

Życzymy miłej lektury!

1. Czy znak towarowy może być wulgarny?

Amerykański Sąd Najwyższy rozstrzygnie w czerwcu o losach znaku towarowego “FUCT”, który przypomina jeden z wulgaryzmów używanych w krajach anglojęzycznych. Właściciel znaku – firma Brunetti – twierdzi, że odmowa jego rejestracji przez Urząd Patentowy stanowi naruszenie gwarantowanej konstytucyjnie wolności słowa. Urząd Patentowy odpowiada zaś, że zakaz rejestracji “skandalicznych” i “niemoralnych” znaków nie ogranicza możliwości jego używania w obrocie, a jedynie pozbawia zapewnianej przez prawo ochrony.
Czytaj dalej

2. Znak towarowy dla “inteligentnego obuwia”

Firma Nike złożyła w amerykańskim Urzędzie Patentowym wniosek o rejestrację znaku towarowego “FOOTWARE” w odniesieniu do oprogramowania i urządzeń elektronicznych przeznaczonych do montażu w “obuwiu przyszłości”. Jest on niewielką modyfikacją angielskiego słowa “FOOTWEAR” (“obuwie”) oraz grą słów nawiązującą do “HARDWARE” (“sprzęt komputerowy”) i “SOFTWARE” (“oprogramowanie”). Choć firma nie zdecydowała się na rejestrację znaku w odniesieniu do obuwia (byłby bowiem praktycznie identyczny z nazwą rodzaju produktu), w świadomości konsumentów fraza “FOOTWARE” będzie obejmowała cały but, a nie tylko wbudowaną w niego elektronikę.
Czytaj dalej

3. Wirtualna konkurencja dla influencerów

Wszystko wskazuje na to, że “ludzcy” influencerzy działający w mediach społecznościowych będą niedługo konkurowali nie tylko między sobą, lecz także z wytworami nowych technologii. Okazuje się bowiem, że wirtualne postacie stworzone przy wykorzystaniu grafiki komputerowej są w stanie przyciągnąć wielotysięczne rzesze obserwujących oraz zainteresowanie wielkich marek. Do najpopularniejszych należą Noonoouri (wirtualna ambasadorka marki Dior), Lil Miquela (jej profil na Instagramie śledzi 1,5 mln użytkowników) oraz pierwszy w tym gronie mężczyzna Liam Nikuro.
Czytaj dalej


4. Specjalistyczne sądy batem na podróbki

W jednej z poprzednich prasówek informowaliśmy o planach utworzenia specjalnych sądów ds. własności intelektualnej, które miałby zajmować się też podrobionymi towarami. O tym, że takie rozwiązanie jest bardzo potrzebne, świadczy wartość obrotu podróbkami i towarami pirackimi, która w latach 2013-2016 wzrosła o 120 mld euro. Dodatkowym argumentem jest także sprawne działanie specjalistycznych sądów już istniejących, np. XXII Wydziału Sądu Okręgowego w Warszawie, zajmującego się naruszeniami unijnych znaków towarowych i wzorów wspólnotowych.
Czytaj dalej

A czy Wy trafiliście na jakieś ciekawe sprawy dotyczące prawa własności intelektualnej w ostatnim czasie? Dajcie znać!

Prasówka powstała przy współpracy zespołu Kancelarii Snażyk Korol Mordaka.

Klaudia Wierzbicka

Klaudia Wierzbicka

Business Manager Instytutu Prawa Mody, magister prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz aplikant rzecznikowski. W swojej pracy magisterskiej skupiła się na temacie ochrony znaków towarowych w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Absolwentka Szkoły praw własności intelektualnej im. Hugona Grocjusza oraz Szkoły Prawa Brytyjskiego działającej przy Uniwersytecie Warszawskim. Uwielbia modę, podróże oraz spacery ze swoim psem.

More Posts

Skip to content