Serdecznie zapraszamy na pierwszą w Nowym Roku prasówkę! Dziś m.in. o Dniu Domeny Publicznej, rejestracji stroju Świętego Mikołaja w charakterze wzoru przemysłowego, ciekawym wyroku francuskiego sądu dotyczącego relacji między zdjęciem a odwzorowującą je rzeźbą oraz kolejnym sporze marki Fenty z paparazzi.

Życzymy miłej lektury!

1. 1 stycznia Dniem Domeny Publicznej

Czy słyszeliście kiedyś o Dniu Domeny Publicznej? To dzień, który ma nam przypominać, że istnieje taka instytucja i z tej okazji organizacje zajmujące się udostępnianiem kultury i wiedzy specjalnie dla nas publikują listę utworów, które z dniem 1 stycznia każdego roku przechodzą do domeny publicznej. Przypominamy, że prawa autorskie osobiste wygasają po 70 latach od śmierci twórcy 🙂 Więcej informacji znajdziecie tutaj, a pełną tegoroczną listę tu (uwaga, ma 1234 pozycji) 🙂

2. Czy Święty Mikołaj ma prawo do własnego stroju?

Chociaż podczas tegorocznych Świąt Bożego Narodzenia Święty Mikołaj tradycyjnie obdarował prezentami grzeczne dzieci z całego świata, podróżując przez nasz kraj mógł czuć się nieco nieswojo. Jego powszechnie rozpoznawany czerwony strój został bowiem zarejestrowany w Urzędzie Patentowym RP jako wzór przemysłowy, a uprawnionym z tego tytułu nie jest najsłynniejszy mieszkaniec Bieguna Północnego, lecz polska spółka. Na razie jednak nie słychać, by planowała ona podjęcie kroków prawnych w związku z naruszeniem prawa wyłącznego.
Czytaj dalej

3. Francja: rzeźba odwzorowująca zdjęcie narusza prawa autorskie fotografa

Spór pomiędzy spadkobiercą praw autorskich zmarłego fotografa Jeana-François Baureta a rzeźbiarzem Jeffem Koonsem został rozstrzygnięty przez paryski sąd na korzyść tego pierwszego. Jego przyczyną była rzeźba przedstawiająca dwójkę nagich dzieci, w dużej mierze odwzorowująca fotografię Baureta. Sąd odrzucił wszystkie argumenty przedstawiane przez Koonsa, odwołujące się m.in. do braku oryginalności fotografii oraz wolności artystycznej.
Czytaj dalej

4. Czy Rolex ma szanse w sporze z laCalifornienne?

W jednej z poprzednich prasówek informowaliśmy o pozwie firmy Rolex przeciwko firmie laCalifornienne, zajmującej się sprzedażą przerobionych zegarków tego producenta. Mimo iż działania pozwanej nie wypełniają wyraźnie ustawowych znamion produkcji podróbek, okazuje się, że w podobnych sprawach, Rolex uzyskiwał już korzystne rozstrzygnięcia. Dbałość o najwyższą jakość produkowanych zegarków przekłada się na silne przywiązanie klientów do tej marki, przewyższające więź, która łączy kupujący z produktami takich marek jak Louis Vuitton, Chanel czy Gucci.
Czytaj dalej

5. Kolejny pozew o naruszenie praw autorskich przeciwko spółce Rihanny

Na instagramowym profilu należącym do marki Fenty Corp. kolejny raz pojawiło się zdjęcie, na którego publikację nie uzyskano licencji (tym razem sprawa dotyczy modelki Iriny Shayk, która została sfotografowana w ubraniach pochodzących z najnowszej kolekcji Fenty). Jak można było przypuszczać, autor zdjęcia (Carlos Vila) nie był z tego powodu zachwycony i wystąpił do sądu o odszkodowanie z tytułu naruszenia praw autorskich. Zważywszy, że to już druga tego rodzaju sprawa dotycząca marki powstałej zaledwie rok temu, być może paparazzi zaczną unikać modelek ubranych w jej kreacje.
Czytaj dalej

A czy Wy trafiliście na jakieś ciekawe sprawy dotyczące prawa własności intelektualnej w ostatnim czasie? Dajcie znać!

Prasówka powstała przy współpracy zespołu Kancelarii Snażyk Korol Mordaka.

Klaudia Wierzbicka

Klaudia Wierzbicka

Business Manager Instytutu Prawa Mody, magister prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz aplikant rzecznikowski. W swojej pracy magisterskiej skupiła się na temacie ochrony znaków towarowych w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Absolwentka Szkoły praw własności intelektualnej im. Hugona Grocjusza oraz Szkoły Prawa Brytyjskiego działającej przy Uniwersytecie Warszawskim. Uwielbia modę, podróże oraz spacery ze swoim psem.

More Posts

Skip to content