Znaki towarowe – najskuteczniejsze narzędzie ochrony prawnej dla branży mody

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeśli myślisz, że logomania na ubraniach i akcesoriach, która powróciła w ostatnich latach z siłą niespotykaną od lat 90., to zwyczajny trend, jakich w modzie każdego sezonu wiele — możesz być w błędzie. Za logo wszechobecnym na koszulkach, torebkach i butach stoją… prawnicy domów mody. Znaki towarowe to efektywne i uniwersalne narzędzie dla branży modowej, nie tylko w aspekcie prawnym.

Znak towarowy jako narzędzie marketingowe

Zanim skupimy się na zaletach znaków towarowych związanym z ich prawną ochroną, przyjrzyjmy się, jak znaki towarowe wpływają na promocję marki.

Podstawową funkcją znaków towarowych jest funkcja indentyfikacyjna – znaki towarowe to po prostu efektywne narzędzie komunikacji. Dzięki nim marki modowe mogą przekazać odbiorcom swoją historię i pozycję w branży. Jest to niezwykle ważne dla marek, które już taką renomę mają i chcą nią przyciągnąć konsumentów wytwarzanych przez siebie dóbr.

Znaki towarowe spełniają również rolę “certyfikatu jakości” towarów. Klienci widząc na produkcie znak towarowy, na przykład logo, wierzą, że taki towar będzie tej samej jakości, co inne produkty tego samego producenta. Funkcja ta jest istotna zwłaszcza dla marek luksusowych. Konsumenci kupują drogie akcesoria oznaczone nazwą projektanta nie tylko z powodu chęci bycia trendy czy snobizmu, ale także dlatego, że w powszechnym przekonaniu taki znak towarowy daje pewność co do nienagannej jakości produktu.

Efektywna ochrona prawna

Znaki towarowe to broń obosieczna. Oprócz niewątpliwych walorów marketingowych, wiąże się z nimi, być może jeszcze ważniejsza, ochrona prawna, która im przysługuje.

Prawo ochronne, które przysługuje zarejestrowanym znakom towarowym, polega na wyłączności używania w sposób zarobkowy znaku przez uprawnionego. Oznacza to, że firma, która zarejestrowała znak towarowy ma monopol na jego używanie. Dzięki znakom towarowym branża mody może walczyć z podróbkami, które często odwzorowują nie tylko sam produkt, ale także znaki towarowe na nim umieszczone.

Niezwykle ważną zaletą znaku towarowego jest fakt, że może być on chroniony prawnie praktycznie w nieskończoność. Podstawowa ochrona trwa 10 lat, jednak można ją przedłużać na kolejne okresy dziesięcioletnie.

Uniwersalność znaku towarowego i prostota jego rejestracji

Choć znaki towarowe muszą charakteryzować się zdolnością odróżniającą (odróżniać się w stopniu dostatecznym od oznaczeń innych marek), nie muszą być oryginalne ani odznaczać się nowością. Dzięki znakom towarowym można zatem ochronić oznaczenia czy nawet całe produkty (w przypadku trójwymiarowych znaków towarowych), dla których niemożliwa do uzyskania byłaby inna ochrona prawna.

Co prawda znaki trójwymiarowe, aby zostały zarejestrowane, powinny wykazywać pewien stopień oryginalności, jednak jest to wymóg i tak mniej wyśrubowany niż w przypadku innowacyjności koniecznej dla patentów czy wzorów przemysłowych.

Ochrona znaków towarowych jest nie tylko uniwersalna, ale także elastyczna. Znakiem towarowym może bowiem być zarówno wspomniane już logo marki, jak też deseń materiału, z którego zrobiony jest produkt, a także oznaczenia trójwymiarowe, np. butelka perfum o oryginalnym kształcie. Możliwość rejestracji zwłaszcza tego ostatniego rodzaju oznaczeń ma duże znaczenie zwłaszcza dla branży modowej, dla której niezwykle ciężko o ochronę patentową i inne środki ochrony prawnej.

Rejestracja znaków towarowych to zazwyczaj stosunkowo prosty proces. Dzięki temu ochrona znaków towarowych jest w zasięgu także początkujących projektantów, za którymi nie stoi armia prawników i rzeczników patentowych.

Znaki towarowe to zatem nie tylko niezwykle efektywny, ale także łatwy do uzyskania środek ochrony prawnej dla branży modowej. Jego zalety związane są nie tylko z prawem, ale także z marketingiem.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *